پرش به محتوا

قضاء أميرالمؤمنين علي بن أبي‌طالب عليه‌السلام: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - ' ،' به '،'
جز (جایگزینی متن - 'ارشاد' به 'ارشاد ')
جز (جایگزینی متن - ' ،' به '،')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴۱: خط ۴۱:


==ويژگيها==
==ويژگيها==
در اين ميان آنچه [[شوشتری، محمدتقی|مرحوم شوشترى]]  به آن اقدام كرده، تنظيم و دسته‌بندى متفاوت و جديدى را در بر دارد. غالب مؤلفان كتب قضاء على(ع) يا كسانى چون [[شيخ مفيد]] در كتاب [[الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد|ارشاد]] ، قضاوت‌هاى آن حضرت را به تناسب زمان‌هاى مختلفى چون عصر پيامبر(ص)، عصر هر يك از سه خليفه و عصر خلافت خود آن حضرت تقسيم كرده و ذيل هر كدام آورده‌اند، ليكن [[شوشتری، محمدتقی|مرحوم شوشترى]]  فصل بندى خود را بر اساس موضوعات (نه ترتيب تاريخ وقوع) آورده است. وى كتاب خود را به 54 فصل تقسيم و عناوين را اينگونه تنظيم كرده است: قضاوتهايى كه با استفاده از اسلوبى خاص، حقيقت را كشف كرده است؛ قضايايى كه احكام متعدد داشته و ديگران فقط يك حكم فهميده اند؛ فصلى در پاسخ پرسش هاى دشوار؛ پاسخ‌هاى معما گونه و... مؤلف بخشى هم به عنوان خاتمه آورده كه در آن قضاوتهاى خلفا را بيان مى كند تا ميان آن و قضاوتهاى [[امام على(ع)|اميرالمؤمنين(ع)]]  مقايسه شود.
در اين ميان آنچه [[شوشتری، محمدتقی|مرحوم شوشترى]]  به آن اقدام كرده، تنظيم و دسته‌بندى متفاوت و جديدى را در بر دارد. غالب مؤلفان كتب قضاء على(ع) يا كسانى چون [[شيخ مفيد]] در كتاب [[الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد|ارشاد]]، قضاوت‌هاى آن حضرت را به تناسب زمان‌هاى مختلفى چون عصر پيامبر(ص)، عصر هر يك از سه خليفه و عصر خلافت خود آن حضرت تقسيم كرده و ذيل هر كدام آورده‌اند، ليكن [[شوشتری، محمدتقی|مرحوم شوشترى]]  فصل بندى خود را بر اساس موضوعات (نه ترتيب تاريخ وقوع) آورده است. وى كتاب خود را به 54 فصل تقسيم و عناوين را اينگونه تنظيم كرده است: قضاوتهايى كه با استفاده از اسلوبى خاص، حقيقت را كشف كرده است؛ قضايايى كه احكام متعدد داشته و ديگران فقط يك حكم فهميده اند؛ فصلى در پاسخ پرسش هاى دشوار؛ پاسخ‌هاى معما گونه و... مؤلف بخشى هم به عنوان خاتمه آورده كه در آن قضاوتهاى خلفا را بيان مى كند تا ميان آن و قضاوتهاى [[امام على(ع)|اميرالمؤمنين(ع)]]  مقايسه شود.


شوشترى سلسله اسناد را حذف كرده اما نام كتاب هايى كه از آنها نقل كرده به دقت آورده است. منابع وى متعدد و متنوع و شامل كتب اصلى شيعه و سنى است. مؤلف كه خود فقيه و صاحب نظر است در موارد زيادى به اظهار نظر پرداخته است.
شوشترى سلسله اسناد را حذف كرده اما نام كتاب هايى كه از آنها نقل كرده به دقت آورده است. منابع وى متعدد و متنوع و شامل كتب اصلى شيعه و سنى است. مؤلف كه خود فقيه و صاحب نظر است در موارد زيادى به اظهار نظر پرداخته است.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش