پرش به محتوا

تذكرة الخواص من الأمة بذكر خصائص الأئمة: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۹: خط ۲۹:
}}
}}


'''تذكرة الخواص من الأمة بذكر خصائص الأئمة(طبع جدید)'''، تألیف شمس‌الدین یوسف بن قزاوغلی (قزغلی) بن عبدالله معروف به سبط ابن جوزی (متوفی 654ق)، یکی از آثار مهم درباره مناقب و فضایل اهل‌بیت(ع) است. تـذكرة الخواص از جمله آثار حدیثی اهل‌ سنت‌ بشمار می‌رود و بنای نویسنده‌ بر آن بوده که‌ اخـبار‌ را بـه‌صـورت مسند ذکر‌ کند. کتاب با تحقیق حسین تقی‌زاده منتشر شده است.  
'''تذكرة الخواص من الأمة بذكر خصائص الأئمة(طبع جدید)'''، تألیف شمس‌الدین یوسف بن قزاوغلی (قزغلی) بن عبدالله معروف به سبط ابن جوزی (متوفی 654ق)، یکی از آثار مهم درباره مناقب و فضایل اهل‌بیت(ع) است. تذكرة الخواص از جمله آثار حدیثی اهل‌ سنت‌ بشمار می‌رود و بنای نویسنده‌ بر آن بوده که‌ اخبار‌ را به‌صورت مسند ذکر‌ کند. کتاب با تحقیق حسین تقی‌زاده منتشر شده است.  


==ساختار==
==ساختار==
خط ۴۶: خط ۴۶:


مطالب ابواب کتاب به ترتیب عبارتند از:  
مطالب ابواب کتاب به ترتیب عبارتند از:  
باب اول: نـسب امـام علی(ع) و نام، کنیه، صفت، پدر، مادر، برادران و خواهران‌ او.
باب اول: نسب امام علی(ع) و نام، کنیه، صفت، پدر، مادر، برادران و خواهران‌ او.


باب‌ دوم: فضایل‌ امام‌ عـلی(ع). پس از ذکـر آیـات‌ نازل در شأن آن حضرت، احادیث مشهور و متواتر در فضیلت حـضرت ذکـر شده است.
باب‌ دوم: فضایل‌ امام‌ علی(ع). پس از ذکر آیات‌ نازل در شأن آن حضرت، احادیث مشهور و متواتر در فضیلت حضرت ذکر شده است.


باب‌ سوم: خلافت‌ [[امام على(ع)]]. عمده اخبار این بخش به‌ سه‌ جنگ‌ مهم‌ در‌ دوران خـلافت امـام(ع)؛ یعنی‌ جمل‌ و صفین و نهروان اختصاص دارد.
باب‌ سوم: خلافت‌ [[امام على(ع)]]. عمده اخبار این بخش به‌ سه‌ جنگ‌ مهم‌ در‌ دوران خلافت امام(ع)؛ یعنی‌ جمل‌ و صفین و نهروان اختصاص دارد.


بـاب چـهارم: ورع امام عـلی(ع) و زهـد و خـوف و عبادت او. نظر‌ به‌ اینکه‌ زهد و عـبادت امـام علی(ع) از ویژگی‌های بارز‌ حضرت‌ است، یک‌ باب‌ به‌ اخبار‌ این دو امر اختصاص یـافته است.
باب چهارم: ورع امام علی(ع) و زهد و خوف و عبادت او. نظر‌ به‌ اینکه‌ زهد و عبادت امام علی(ع) از ویژگی‌های بارز‌ حضرت‌ است، یک‌ باب‌ به‌ اخبار‌ این دو امر اختصاص یافته است.


بـاب پنجم: منتخباتی از سخنان امام(ع) است، ابتدا چند خطبه آمـده و سپس سخنان دیگر آن حـضرت در مـوضوعات مختلف گرد آمده ‌است.
باب پنجم: منتخباتی از سخنان امام(ع) است، ابتدا چند خطبه آمده و سپس سخنان دیگر آن حضرت در موضوعات مختلف گرد آمده ‌است.


باب ششم: شهادت‌ امـام عـلی(ع). در این باب، چگونگی شهادت، میراث حضرت، والیان حضرت هنگام شهادت، انگشتر، موالی، مسانید و همسران حضرت، تبیین شده است.
باب ششم: شهادت‌ امام علی(ع). در این باب، چگونگی شهادت، میراث حضرت، والیان حضرت هنگام شهادت، انگشتر، موالی، مسانید و همسران حضرت، تبیین شده است.


باب هفتم: همسران و فـرزندان امـیر مؤمنان(ع). اگرچه عنوان باب حکایت از مـنحصر بـودن مـطالب آن به همسران‌ و فـرزندان امـام(ع) است، اما پس از ذکر این امور، به مـعرفی جـعفر بن ابی‌طالب و عبداللّه بن جعفر نیز پرداخته شده است.
باب هفتم: همسران و فرزندان امیر مؤمنان(ع). اگرچه عنوان باب حکایت از منحصر بودن مطالب آن به همسران‌ و فرزندان امام(ع) است، اما پس از ذکر این امور، به معرفی جعفر بن ابی‌طالب و عبداللّه بن جعفر نیز پرداخته شده است.


باب هشتم: شرح حال امام حـسن(ع). در ایـن باب فضایل‌ امام‌ حسن(ع)، اتفاقات پس از شهادت امـام عـلی(ع)، وفات امام حـسن(ع)، فرزندان امـام(ع) و مـعرفی چند تن از نواده‌های او آمـده است.
باب هشتم: شرح حال امام حسن(ع). در این باب فضایل‌ امام‌ حسن(ع)، اتفاقات پس از شهادت امام علی(ع)، وفات امام حسن(ع)، فرزندان امام(ع) و معرفی چند تن از نواده‌های او آمده است.


باب نهم: شرح حال امام حسین(ع). این باب‌ بیشتر‌ به زندگی سیاسی امام حسین(ع) اختصاص‌ دارد. پایان‌بخش‌ این بـاب، فصلی در مـورد یزید بن معاویه و جواز لعن او و بـحثی دربـاره قـیام مـختار و انـتقام خداوند از قاتلان امـام حسین(ع) است.
باب نهم: شرح حال امام حسین(ع). این باب‌ بیشتر‌ به زندگی سیاسی امام حسین(ع) اختصاص‌ دارد. پایان‌بخش‌ این باب، فصلی در مورد یزید بن معاویه و جواز لعن او و بحثی درباره قیام مختار و انتقام خداوند از قاتلان امام حسین(ع) است.


بـاب‌ دهم: شرح‌ حال محمد بن حنفیه. پس‌ از‌ بیان برخی ویژگی‌های او، سخنان و چگونگی وفات و فرزندان او ذکر شده است.
باب‌ دهم: شرح‌ حال محمد بن حنفیه. پس‌ از‌ بیان برخی ویژگی‌های او، سخنان و چگونگی وفات و فرزندان او ذکر شده است.


باب یـازدهم: شرح حـال خـدیجه کبری و حضرت زهرا(س). در این باب فضایل ایـن دو شـخصیت بـزرگوار و چـگونگی‌ وفـات‌ آنـها و نیز فرزندانشان بیان شده است.
باب یازدهم: شرح حال خدیجه کبری و حضرت زهرا(س). در این باب فضایل این دو شخصیت بزرگوار و چگونگی‌ وفات‌ آنها و نیز فرزندانشان بیان شده است.


باب دوازدهم: شرح حال بقیه امامان(ع). زندگی‌نامه مختصر نه امام باقی‌مانده در آخرین باب آمده است.<ref>خوش‌نژادیان، صدیقه، ص119</ref>
باب دوازدهم: شرح حال بقیه امامان(ع). زندگی‌نامه مختصر نه امام باقی‌مانده در آخرین باب آمده است.<ref>خوش‌نژادیان، صدیقه، ص119</ref>
۶۱٬۱۸۹

ویرایش