پرش به محتوا

صفحهٔ اصلی: تفاوت میان نسخه‌ها

۴۷۹ بایت حذف‌شده ،  ‏۲ اکتبر ۲۰۱۶
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (وضعیت محافظت «صفحهٔ اصلی» را تغییر داد ([ویرایش=فقط مدیران] (بی‌پایان) [انتقال=فقط مدیران] (بی‌پایان)))
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۷: خط ۴۷:
-------
-------


  <big>'''[[ولایت علی (علیه السلام) در قرآن کریم و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله)]]'''</big>
  <big>'''[[الحركة الإصلاحية من الحسين (عليه السلام) إلی المهدي (عليه السلام)]]'''</big>


[[پرونده:NUR16135J1.jpg|بندانگشتی|ولایت علی (علیه السلام) در قرآن کریم و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله)|175px]]
[[پرونده:NUR13680J1.jpg|بندانگشتی|الحركة الإصلاحية من الحسين (عليه السلام) إلی المهدي (عليه السلام)|175px]]


'''الحركة الاصلاحية من الحسين(ع) الى المهدى(عج)'''، اثر سيد صدر الدين قپانچى، مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌هاى عقيدتى در باره مهدويت، اصلاح‌گرايى و سنت‌هاى الهى در صحنه تاريخ اجتماعى است كه به زبان عربى و در سال 1426ق، نوشته شده است.


'''معرفى اجمالى'''
كتاب به درخواست مركز مطالعات تخصصى امام مهدى(عج) نجف اشرف، تدوين شده است.
 
'''ولايت على(ع) در قرآن كريم و سنت پيامبر(ص)'''، در پاسخ به نوشته شيخ ابوسلمان عبدالمنعم بلوچ (چرا ولايت على در قرآن نيست)»، اثر سيد مرتضى عسكرى، مجموعه‌اى است كه مشتمل بر داستان‌ها و حكايات، توضيح و تفسير آيات قرآن و نيز احاديث و روايات نقل‌شده از شيعه و سنى درباره امامت و ولايت امام على(ع) و ديگر امامان(ع) مى‌باشد.
كتاب، به زبان فارسى و در سال 1422ق، نوشته شده است.


'''ساختار'''
'''ساختار'''


كتاب، با مقدمه كوتاهى از نويسنده آغاز و مطالب بدون تبويب و فصل‌بندى خاصى ارائه شده است.
كتاب با دو مقدمه از مركز مطالعات تخصصى امام مهدى(عج) و مؤلف در تبيين اهداف مركز و بيان انگيزه تأليف، آغاز و مطالب در ده فصل ارائه گرديده است.


در اين كتاب با استناد به برخى از آيات قرآنى، احاديث و كتاب‌هاى شيعه و سنى، نقش و جايگاه امام على(ع) و ولايت او و امامان بعد از او تبيين و بررسى شده است. موضوعات كتاب عبارتند از: نامه‌هاى برخى از دانشمندان سنى كه شيعه شده‌اند، چرا موضوع امامت در قرآن مطرح نشده است، چرا نام حضرت على(ع) در قرآن نيامده است، امامت اهل‌بيت(ع) از ديدگاه روايات، حفظ و اجراى شريعت توسط اوصياى پيامبر(ص) و جايگاه حضرت مهدى(عج) در منابع مكتب خلفا.
نويسنده، ابتدا تحليلى از انديشه مهدويت در تفكر عمومى مسلمانان ارائه كرده و ارتباط آن را با رهبرى جامعه و خاتميت مشخص ساخته است، سپس با ذكر روايات و آيات، ويژگى‌ها و دلايل قيام و حكومت حضرت مهدى(عج) را توضيح داده است.


'''گزارش محتوا'''
وى معتقد است مقايسه ميان چگونگى ظهور امام مهدى(عج) و قيام امام حسين(ع)، مضمونى را تحت عنوان اصلاح‌گرايى و نياز به اصلاحات در جامعه تشكيل مى‌دهد. ايشان با تبيين نقشه قيام امام زمان(عج)، نشانه‌هاى ظهور، اعجاز در قيام حضرت مهدى(عج)، سنت ابتلا و موقعيت زن در عصر ظهور، سعى كرده است تا جوانب اين بحث را بيشتر تحليل كند.


در مقدمه كوتاه نويسنده، به سير بحث، اشاره شده است.
كتاب، حاصل سخنرانى‌هاى مؤلف در دهه محرم سال 1426ق، در شهر نجف مى‌باشد....[[الحركة الإصلاحية من الحسين (عليه السلام) إلی المهدي (عليه السلام)|'''ادامه''']]
نويسنده، در ابتدا رونوشتى از مقدمه جزوه و نامه عالم سنى شيخ ابوسلمان عبدالمنعم بلوچ با عنوان «از علماى شيعه بپرسيد چرا نام على در قرآن نيست» را آورده و پس از بررسى و پاسخ به آن، به نامه بسيارى از علما و استادان دانشگاه‌هاى مصر، سودان، مغرب، الجزاير و ديگر كشورها كه با خواندن كتاب‌هاى او شيعه شده و به وى نامه نوشته‌اند، اشاره نموده است...[[ولایت علی (علیه السلام) در قرآن کریم و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله)|'''ادامه''']]




۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش