پرش به محتوا

تاریخ قاجار، حقایق الأخبار ناصری: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'خدیوجم، حسین' به 'خدیوجم، سید حسین'
جز (جایگزینی متن - 'راهي' به 'راهی')
جز (جایگزینی متن - 'خدیوجم، حسین' به 'خدیوجم، سید حسین')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳۵: خط ۳۵:


==ساختار==
==ساختار==
اين كتاب در دو جلد تألیف شده است. جلد اول، مشتمل بر پيش‌گفتارى به قلم مصحح؛ آقاى [[خدیوجم، حسین|حسين خديوجم]]، يادداشتى درباره مؤلف به قلم [[افشار، ایرج|ايرج افشار]]، خطبه كتاب و شرح وقايع تا سال 1277ق. است. جلد دوم نيز مشتمل بر مقدمه مؤلف و ذكر وقايع سال‌هاى 1278 و 1279ق. است.
اين كتاب در دو جلد تألیف شده است. جلد اول، مشتمل بر پيش‌گفتارى به قلم مصحح؛ آقاى [[خدیوجم، سید حسین|حسين خديوجم]]، يادداشتى درباره مؤلف به قلم [[افشار، ایرج|ايرج افشار]]، خطبه كتاب و شرح وقايع تا سال 1277ق. است. جلد دوم نيز مشتمل بر مقدمه مؤلف و ذكر وقايع سال‌هاى 1278 و 1279ق. است.


==گزارش محتوا==
==گزارش محتوا==
خط ۴۸: خط ۴۸:


== وضعيت كتاب ==
== وضعيت كتاب ==
نخستين چاپ اين كتاب در سال 1284ق. صورت گرفت؛ ولى همان سال نسخه‌هاى چاپى كتاب را به امر ناصرالدين شاه جمع‌آورى و ضبط كردند. نسخه حاضر در برنامه با تصحيح [[خدیوجم، حسین|حسين خديوجم]]، در سال 1345ش. به چاپ رسيده است و مشتمل بر پاورقى‌هاى وى و نيز فهرست مطالب و اعلام مى‌باشد. بر اساس توضيحات مصحح اين چاپ، نسخه خلاصه شده‌اى گويا به نظر ناصرالدين شاه رسيده و شاه پس از رؤيت آن، دستور چاپ آن راداده، ولى بعد پشيمان شده است. اين نسخه خطى در پايان نسخه موجود در برنامه آمده است.
نخستين چاپ اين كتاب در سال 1284ق. صورت گرفت؛ ولى همان سال نسخه‌هاى چاپى كتاب را به امر ناصرالدين شاه جمع‌آورى و ضبط كردند. نسخه حاضر در برنامه با تصحيح [[خدیوجم، سید حسین|حسين خديوجم]]، در سال 1345ش. به چاپ رسيده است و مشتمل بر پاورقى‌هاى وى و نيز فهرست مطالب و اعلام مى‌باشد. بر اساس توضيحات مصحح اين چاپ، نسخه خلاصه شده‌اى گويا به نظر ناصرالدين شاه رسيده و شاه پس از رؤيت آن، دستور چاپ آن راداده، ولى بعد پشيمان شده است. اين نسخه خطى در پايان نسخه موجود در برنامه آمده است.


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش