پرش به محتوا

ما تلحن فيه العامة: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
}}
}}
   
   
'''ما تلحن فيه العامة'''، اثر ابوطالب مفضل بن سلمه (متوفی بعد از 290ق)، رساله‌ای است مختصر درباره واژگان فراوان و رایجی که عامه در محاورات و گفتگوهای خویش اشتباه تلفظ می‌کنند. کتاب با تحقیق حاتم صالح ضامن به چاپ رسیده است.
'''ما تلحن فيه العامة'''، اثر [[مفضل بن سلمة، ابوطالب|ابوطالب مفضل بن سلمه]] (متوفی بعد از 290ق)، رساله‌ای است مختصر درباره واژگان فراوان و رایجی که عامه در محاورات و گفتگوهای خویش اشتباه تلفظ می‌کنند. کتاب با تحقیق [[ضامن، حاتم صالح|حاتم صالح ضامن]] به چاپ رسیده است.


==اهمیت کتاب==
==اهمیت کتاب==
خط ۳۴: خط ۳۴:


===منابع کتاب===
===منابع کتاب===
نخستین منبع کتاب، روایاتی است که مؤلف از پدرش، سلمة بن عاصم که از معاصرین و مصاحبین فراء بود، شنیده است. وی در این کتاب، بیش از سی موضع، از او روایت کرده است. در این کتاب، همچنین روایات فراوانی از فراء، ابوعمرو شیبانی، ابوزید انصاری، اصمعی، ابن اعرابی، طوسی، لحیانی، ابن سکیت و یمامی وجود دارد. ناگفته نماند که از آثاری همچون «إصلاح المنطق» ابن سکیت، «أدب الكاتب» ابن قتیبه دینوری و «الفصيح» ثعلب نیز در این کتاب، استفاده شده، ولی نامی از آنها، برده نشده است<ref>ر.ک: همان، ص52</ref>.
نخستین منبع کتاب، روایاتی است که مؤلف از پدرش، سلمة بن عاصم که از معاصرین و مصاحبین فراء بود، شنیده است. وی در این کتاب، بیش از سی موضع، از او روایت کرده است. در این کتاب، همچنین روایات فراوانی از [[فراء]]، [[شیبانی، اسحاق بن مرار|ابوعمرو شیبانی]]، [[ابوزید انصاری]]، [[اصمعی]]، ابن اعرابی، طوسی، [[لحیانی]]، [[ابن سکیت]] و [[یمامی]] وجود دارد. ناگفته نماند که از آثاری همچون «[[اصلاح المنطق|إصلاح المنطق]]» [[ابن سکیت]]، «أدب الكاتب» [[ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم|ابن قتیبه دینوری]] و «الفصيح» ثعلب نیز در این کتاب، استفاده شده، ولی نامی از آنها، برده نشده است<ref>ر.ک: همان، ص52</ref>.


==گزارش محتوا==
==گزارش محتوا==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش